حقایقی در مورد سنبل الطیب

سنبل الطیب (Catnip, catmint, catwort, field balm) گربه سانان شامل گربه ها وشیرها و ... از این گیاهان معطر سیر نمی شوند.

این گیاه اصالتا در اروپا و آسیا بوده است و از گذشته ارتباط آن با گربه سانان مورد توجه بوده تا جایی که نام لاتین آن (cataria) به معنی "مربوط به گربه" بوده است. تحقیقات نشان داده که این گیاه از خانواده نعناست.

اما چرا گربه ها این گیاه را تا این اندازه دوست دارند؟ اگر گربه شما علاقه ای به این گیاه نشان نمی دهد چه؟


اثرات سنبل الطیب

از هر دو گربه یکی به سنبل الطیب حساسیت دارد و این حساسیت تنها پس از 3 تا 6 ماهگی نمایان می شود. راز این گیاه در روغن نهفته در آن است. نام این روغن یا ماده شیمیایی nepetalactone است که در برگ ها، ریشه و دانه های آن وجود دارد.

Image result for ‫سنبل الطیب‬‎Image result for ‫سنبل الطیب‬‎

تنها یک یا دو تنفس از این روغن جادویی باعث مشخص شدن حساسیت گربه شما میشود. هر چند تاثیر این روغن تنها تا 10 دقیقه در آنها باقی می ماند. با اینجال در سایر گربه هایی که حساسیت به آن ندارند، باعث آرام شدن آنها می شود. اما به هر حال چه آرام شوند و چه شیطان، حداقل پس از گذشت 2 ساعت میتوان انتظار داشت این روغن مجدد بر روی آنها اثر بگذارد.


Image result for ‫سنبل الطیب گربه‬‎


سنبل الطیب: بازی و سرگرمی

از آنجایی که سنبل الطیب بارها و بارها میتواند بر روی گربه شما اثر بگذارد، می توان از آن بعنوان تشویقی آموزشی استفاده کرد.
اگر میخواهید مبلمانتان را از چنگ های گربه نجات دهید، مقداری سنبل الطیب را به اسکرچرش بمالید تا جذ آن شود. یا اگر تخت برای گربه خود تهیه کرده اید اما از آن استفاده نم یکند. با آغشته کردن آن به این گیاه جادوئی، آن را برای گربه جذاب کنید.



یا میتوانید اسباب بازی های گربه را برایش جذاب کنید. مثلا یک دستمال کاغذی را به آن آغشته کنید و بر روی توپش بمالید. یا میتوانید یک جوراب قدیمی را تبدیل به یک اسباب بازی جذاب کنید. کقدار کمی گیاه سنبل الطیب را داخل جواب کرده و سر آن را گره بزنید :)